Inlogassistent niet beschikbaar voor windows apparaten

Voor een goede werking, maakt de Inlogassistent gebruik van een door Microsoft aangeboden techniek genaamd Web Sign In. Een goede samenwerking tussen de Inlogassistent en de Web Sign In is van cruciaal belang om de gebruiker op een zo eenvoudig mogelijke manier en zonder problemen te laten inloggen.

Sinds begin februari 2022 zien wij in toenemende mate problemen bij het gebruik van de Inlogassistent op Windows werkplekken. Zo kan onder andere de foutmelding “Hiervoor heeft u internet nodig” verschijnen. Na uitvoerig contact met Microsoft en uitgebreid onderzoek zit de oorzaak waarschijnlijk in wijzigingen binnen de Web Sign In van Microsoft.

Om continu herhalende foutmeldingen en bijkomende frustraties te voorkomen, kiezen wij ervoor om de Inlogassistent (tijdelijk) uit te schakelen op Windows werkplekken. Als u in MOO de Inlogassistent geactiveerd heeft, dan zal deze op Chromebooks wél blijven werken.

Om leerlingen wel gebruik te kunnen laten maken van de Inlogassistent en het plaatjeswachtwoord is er een workaround beschikbaar waarmee leerlingen als “Gast” in kunnen loggen op het apparaat en vervolgens onder hun persoonlijke account (eventueel met plaatjeswachtwoord) in MOO.

Dit heeft als voordeel de leerling met zijn eigen account via de bekende weg in MOO en alle onderliggende (Basispoort) software kan. Het nadeel is dat op het Windows apparaat er met een algemeen account wordt ingelogd en er geen persoonlijke instellingen worden geladen en opgeslagen.

Workaround

Om het kunnen inschakelen van de Gast-modus voor specifieke apparaten te vereenvoudigen hebben we in de Apparaatbeheer omgeving de groep “Leerlingapparaten met gasttoegang” beschikbaar gemaakt.

Deze groep is reeds geconfigureerd met de juiste instellingen en na het toevoegen van een apparaat aan deze groep zal automatisch het Gastaccount beschikbaar worden.

Vanzelfsprekend helpen wij u graag bij het instellen en in gebruik nemen van deze workaround. Hiervoor kunt u contact opnemen met onze servicedesk.

Desgewenst kunt u zelf ook apparaten aan deze groep koppelen. Om dit te realiseren kunnen de volgende stappen doorlopen worden:

  • Ga in het menu van Apparaatbeheer (linkerkant) naar Groepen
  • Om een apparaat toe te voegen aan de groep “Leerlingapparaten met gasttoegang”, klik je achter de groepsnaam op het ‘Bewerken’ icoon (het potlood)

  • Kies vervolgens het juiste apparaat en verplaats deze met het pijltje >> naar Toegewezen en klik op het moment dat de gewenste devices toegewezen zijn op Opslaan
  • Belangrijk! Indien het apparaat al is toegewezen aan een apparaatgroep, dan dient het apparaat eerst te worden ontkoppeld van de apparaatgroep waar het apparaat op dat moment lid van is.

  • Na het opslaan worden de instellingen gesynchroniseerd met de apparaten en zal de Gast-gebruiker actief en zichtbaar zijn op het inlogscherm.
    Gebruikers kunnen door het klikken op het Gast account direct inloggen. Vervolgens verschijnt bij het openen van MOO de Inlogassistent zoals gebruikelijk.

Is je vraag hiermee beantwoord? Bedankt voor de feedback Er is een probleem opgetreden bij de verzending van je feedback. Probeer het alsjeblieft later nog een keer.