Installatie nieuw Windows 11-apparaat

Wanneer je school nieuwe Windows-apparaten heeft aangeschaft moet je een aantal stappen doorlopen om te zorgen dat je via Apparaatbeheer het apparaat kan beheren.

Deze handleiding gaat over het installeren van een nieuw Windows-apparaat. Ga je een apparaat opnieuw installeren volg dan deze handleiding voor resetten, opnieuw uitrollen of verwijderen van Windows apparaten

Voor het succesvol doorlopen van een uitrol zijn de volgende zaken nodig:

  • Kant-en-klaar system met Windows 11 Education.

    Wanneer je het apparaat via Heutink ICT hebt gekocht dan zal er al een versie van Windows 11 Education geïnstalleerd zijn. Heb je het apparaat ergens anders gekocht dan kan er ook een andere versie van Windows geïnstalleerd zijn. Je zal dan eerst via een USB-stick Windows 11 Education moeten installeren.

  • Internetverbinding (via de kabel of draadloos).
  • De minimale gegevens van het uitrolaccount (Enroll account). Deze zijn te vinden in apparaatbeheer.

Apparaten kunnen worden opgenomen in Apparaatbeheer als deze aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Het apparaat moet met de netvoeding verbonden zijn.

Installatie nieuw Windows apparaat

  • Laat de PC volledig opstarten tot er wordt gevraagd naar je regio. Nederland staat hier standaard ingesteld. Indien dit niet het geval is, klik dan Nederland aan en klik op Ja.
  • Selecteer in het volgende scherm voor de toetsenbordindeling Verenigde Staten (internationaal) indien deze niet automatisch geselecteerd is.
  • Klik in het volgende scherm op Overslaan, zodat er niet een tweede toetsenbordindeling wordt toegevoegd.
  • Er moet nu verbinding worden gemaakt met het wifinetwerk. Kies hier het netwerk dat is ingesteld voor de school en maak verbinding.
  • De laatste configuratiestappen worden uitgevoerd. Deze mededeling kan een aantal seconden in beeld blijven staan.
  • Bij de volgende stap dient het uitrolaccount (Enroll-account) opgegeven te worden.

    Log hier in met het enroll / uitrolaccount

  • Voer het wachtwoord in.
  • De pc zal mogelijk een aantal keer opnieuw opstarten.
  • Je krijgt de optie; Laat Microsoft en apps uw locatie gebruiken. Kies hier Nee en Accepteren
  • Je krijgt de optie; Mijn apparaat zoeken. Kies hier Nee en Accepteren.
  • Je krijgt de optie; Stuur diagnostische gegevens naar Microsoft. Kies hier Alleen vereist en Accepteren.
  • Je krijgt de optie; Verbeter de herkenning van handschrift en typen. Kies hier Nee en Accepteren.
  • Je krijgt de optie; Ontvang op maat gemaakte ervaringen met diagnostische gegevens. Kies hier Nee en Accepteren.
  • Je ziet nu het aanmeldscherm. Je kan hier aanmelden. De eerste keer aanmelden zal langer duren dan normaal.

Vervolgens zal het bureaublad van Windows getoond worden. Het apparaat heeft op dit moment nog geen koppeling met Apparaatbeheer en zal eerst moeten worden gesynchroniseerd. De synchronisatie kan in Apparaatbeheer gestart worden:

  • Open Apparaatbeheer.
  • Ga naar Apparaten:
Het menu van Apparaatbeheer
  • Klik op Apparaten synchroniseren.
Apparaten synchroniseren
  • Selecteer het juiste besturingssysteem in dit geval Windows.
Apparaten synchroniseren
  • Je ziet een overzicht van een of meerdere Windows-apparaten die uitgerold zijn. 
  • Vink de checkbox(en) aan en klik op Synchroniseren.
  • Het apparaat wordt in beheer genomen.

Apparaat toevoegen aan een groep

Het Windows-apparaat moet nu nog in een groep geplaatst worden om de instellingen van deze groep over te nemen.

  • Na het synchroniseren worden de nieuwe Windows-apparaten in het apparaatoverzicht weergegeven.
  • Selecteer de apparaten en klik op Selecteer bulkactie.
Selecteer bulkactie
  • Kies Toekennen aan groep.
  • Selecteer de gewenste groep in de lijst en klik op Toekennen.

Op dit moment is het apparaat bekend in Apparaatbeheer met een apparaatnaam BRIN-xxx.

Zodra de computer opnieuw opgestart is, zal het inlogscherm met een MOO achtergrond getoond worden en is de computer naar behoren geïnstalleerd. Raadpleeg het helpartikel Installatie voltooid MOO-scherm niet zichtbaar als onderstaand scherm niet wordt getoond:

Is je vraag hiermee beantwoord? Bedankt voor de feedback Er is een probleem opgetreden bij de verzending van je feedback. Probeer het alsjeblieft later nog een keer.